معلمان از طریق درس پژوهی، به عنوان مدلی اثربخش برای پژوهش در مدرسه، یاد میگیرند که چگونه از یکدیگر بیاموزند،در تجارب آموزشی و تربیتی یکدیگر سهیم شوند.
بنا به نظر "دکتر محمد رضا سرکار آرانی"
ما میتوانیم با بازاندیشی در رفتارهای آموزشی خود، راههای بهتری برای یاددادن و یادگرفتن بیابیم و بهتولید دانش حرفهای بپردازیم.
-
· درسپژوهی" در مفهوم واقعی خود، معلمان را نسبت به اینکه دانشآموزان چگونه فکر میکنند و چگونه میآموزند، آگاه میکند.
-
· درسپژوهی همچنین اهمیت آگاهی از تصویر توسعهای کلان آنچه را که تدریس میشود، و آگاهی از ضرورت توجه به جزییات تفصیلی را که بر یادگیری دانشآموز اثر میگذارند، آشکار میکند.
-
· درسپژوهی بر اهداف روشن و درسهایی اصلی تأکید میکند.
-
· درسپژوهی توجه افراد را به اهمیت کاربرد درست زبان جلب میکند.
-
· درسپژوهی اندیشیدن (بازاندیشی و تفکر) درباره اینکه چگونه یک درس را به پایان برسانیم بطوری که دانشآموزان آنرا بفهمند و بتوانند از آن معنا بسازند را قوت میبخشد.
-
· یادگیریای که درسپژوهی برای معلمان به همراه میآورد در طول تدریس آنان به کار گرفته میشود.
-
· حتی دانشآموزان اظهار کردهاند از اینکه بزرگسالان علاقمندند بدانند آنها چگونه فکر میکنند، احساس خوبی دارند.
-
· درسپژوهی، گروهی از درسها را تولید میکند که میتوانند با گزارشهایی درباره اینکه چه چیزی خوب کار میکند و چه چیزی خوب کار نمیکند، تعامل و با هم مشارکت داشته باشند.
|